Trikkeskolen LII

Vi vil mens museet nå holder ekstraordinært lukket publisere små artikler og videoer. Vi håper denne lille digitale «museumsrunden» kan være et hyggelig alternativ, og ikke minst inspirasjon til å besøke oss igjen ved en senere anledning!

Trikkeskolen LII

Løsningen med moderne vognkasse og gamle understell under rubrikken «gjenbruk» ble også valgte for den vogntypen som vi kjente som stivkjelker. Vognkassene og alt sånt var nytt og tilsvarte Høka-vognene, men altså med gjenbruk av dyre ting som understell. Det ble hele 12 vogner av den typen levert fra 1953-1956. Sporveien bygde de to første helt selv mens de 10 siste ble bygd av Høka med sporveien som underleverdør av understellet.


De fikk til tross for dette et langt liv, det gikk ut av drift 1984.

Det vanligste var at type TO var å se bak en MBO, en Høka, men de var så vidt å se bak en MO også. De var mest å se på 2/11 og deretter på 1/7. Helt på slutten da bruken av dem ebbet ut, gikk de bare på 2/11, men bevares, det har blitt observert på linje 4, det gikk bra. Her har vi versjonen med dobbel bakdør, men den ble standardisert til enkel bakdør ganske tidlige. 650 er foreviget på Vippetangen i 1854, men også i Trondheimsveien

Vippetangen (Foto: Per Lyng / Sporveismuseets arkiv)
Trondheimsveien. (Foto: Per Lyng / Sporveismuseets arkiv)

Dette innlegget ble publisert i Lokaltrafikkhistorisk forening, Sporveismuseet Vognhall 5, Trikkegruppen. Bokmerk permalenken.

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.