Trikkeskolen LIII

Trikkeskolen LIII

I 1954 – 55 satte AS Ekebergbanen i drift tre store tilhengere som dels ble levert av Ekebergbanens eget verksted (1047), dels av Larvik Karosserifabrikk, 1048 og 1049 i 1955 som var utseendemessig var tilpasset vognene fra 1951 – 53, men i beste Ekebergbaneånd kunne brukes omhverandre med alle de moderniserte vognene fra perioden 1943 – 46 og de nyeste vognene fra 1954-55. Jeg tror ikke de repeterte løsningen med fast konduktør som ble prøvd ut med 1011 så man beholdt det hevdbundne system med gående konduktør.

1047 ble som den siste tilhengeren levert med strømavtager for lys og varme, men som kom i drift samtidig med at man innførte løsningen med kabler for strømforsyning for lys og varme. Jeg har tatt med bildet av 1047 som ennå har pantograf i sløyfa på Stortorvet. Vogntypen var i drift fram til Ekebergbanen gikk over til «gullfiskbetjening» sommeren 1974. 1049 er bevart som den eneste tilhengeren. Bildet er begått av Lennart Welander.

1047 ca. 1955. Foto: Welander / Sporveismuseets arkiv