Trikkeskolen LIV

Trikkeskolen LIV

Vi nærmer oss nå raskt 1960 hvor det så ut til at Oslo Sporveier kom til å sette i drift sin siste gruppe tilhengere.

Det ble til 30 «boggitilhengere» matchende til Høka-motorvognene. Ideen med selv å bygge moderne tilhengere var litt utenfor det Sporveien fikset, og løsningen med toakslede moderne tilhengere falt ikke i god jord. Boggi måtte det være, og type TBO som kom i 1956-57 som skulle brukes primært på Lambertseterbanen og Østensjøbanen ble ekvipert slik. 551 – 562 ble levert av Høka mens 563 – 580 av kapasitetsmessige årsaker ble bygd av Strømmen i hhv, 1956 og 1956-57.

Boggitilhengerne ble primært satt inn på linjene 3 og 4, og deretter på de linjene som ble kombinert med 11.

Av obskure årsaker hadde Sporveien av seg selv kommet fram til at Politiet ikke ville godkjenne så lange tog, så boggitilhengerne ble kortere enn motorvognene og bare litt lenger enn TO, uaktet at både Ekebergbanen og Bærumsbanen kjørte med lange tog. EB tog BB kjørte med 30 lange tog uten problemer.

Jeg lar 553 representere boggihengerne ved Vålerenga vognhall.

Foto Per Lyng / Sporveismuseets arkiv