Trikkeskolen LV

Trikkeskolen LV

Oslo Sporveier fikk tilbud om å kjøpe et antall tilhengere av Stockholms litra B25 i 1959 etter at et antall av disse vognene var blitt overflødige i Stockholm. Sporveien fant tilbudet interessant, så interessant at kjøpte inn en vogn «på prøve» i 1959 og bygd den om til høyrekjøring ved å snu kjøreretningen slik at dørene kom på riktig side av seg selv, snudde alle setene og sånn sett trakk dem baklengs.

1960-vedtaket gjorde at Sporveien valgte å ikke videreføre prosjektet ut over tilhenger 581. Vogna fungerte ellers greit i Oslo selv om den jo var noe smalere. Den hadde opprinnelig nr. 1499 og var levert i 1950.

«Svenskehengeren» ble satt inn på linje 3 og 4 fra 1960-67 og deretter som X-vogn i linje 2/11 til den ble satt bort 1970-71. I 1977 kom den over på linje 9, men ble hogd opp i 1984.

Her har Per Lyng satt bumerket sitt på bildet ved Vålerenga vognhall. Det spesielle trekkjernet var den alene om.

Foto: Per Lyng / Sporveismuseets arkiv