Trikkeskolen LV

Vi vil mens museet nå holder ekstraordinært lukket publisere små artikler og videoer. Vi håper denne lille digitale «museumsrunden» kan være et hyggelig alternativ, og ikke minst inspirasjon til å besøke oss igjen ved en senere anledning!

Trikkeskolen LV

Oslo Sporveier fikk tilbud om å kjøpe et antall tilhengere av Stockholms litra B25 i 1959 etter at et antall av disse vognene var blitt overflødige i Stockholm. Sporveien fant tilbudet interessant, så interessant at kjøpte inn en vogn «på prøve» i 1959 og bygd den om til høyrekjøring ved å snu kjøreretningen slik at dørene kom på riktig side av seg selv, snudde alle setene og sånn sett trakk dem baklengs.


1960-vedtaket gjorde at Sporveien valgte å ikke videreføre prosjektet ut over tilhenger 581. Vogna fungerte ellers greit i Oslo selv om den jo var noe smalere. Den hadde opprinnelig nr. 1499 og var levert i 1950.

«Svenskehengeren» ble satt inn på linje 3 og 4 fra 1960-67 og deretter som X-vogn i linje 2/11 til den ble satt bort 1970-71. I 1977 kom den over på linje 9, men ble hogd opp i 1984.

Her har Per Lyng satt bumerket sitt på bildet ved Vålerenga vognhall. Det spesielle trekkjernet var den alene om.

Foto: Per Lyng / Sporveismuseets arkiv
Dette innlegget ble publisert i Lokaltrafikkhistorisk forening, Sporveismuseet Vognhall 5, Trikkegruppen. Bokmerk permalenken.

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.