Trikkeskolen LVII

Vi vil mens museet nå holder ekstraordinært lukket publisere små artikler og videoer. Vi håper denne lille digitale «museumsrunden» kan være et hyggelig alternativ, og ikke minst inspirasjon til å besøke oss igjen ved en senere anledning!

Trikkeskolen LVII

Pussig nok falt det i Ekebergbanens lodd å sette i drift den siste nye trikken fram til 1060. Den inngikk i en gruppe på fem motorvogner som kom i drift mellom 1955 og 1960. Disse vognene var bygd opp på boggier fra 1917. Disse fikk de svakere motorene av type D561a med 4×42 kW, men elektrisk utstyr osv. var helt nytt.


Vognene 1001, 1002, 1004 og 1005 fikk det nyeste karosseritypen som ble innført 1951 men 1003 overtok vognkasse til 1017. Vognene ble nå slik: 1001 = brede skyvedører, to-retningsvogn, i drift 1957. 1002 = klappdører, to-retningsvogn, førerplass i begge ender, dører bare på en side. 1003 = ombygd til to-retningsvogn, førerplass i begge ender. 1004 = brede skyvedører, fullverdig to-retningsvogn. 1005 =klappdører, en-retningsvogn

Typen(e) utrangert 1974. 1004 som arbeidsvogn 398. Se selv, ser dere forskjeller og likheter?

1001 og 1004. Foto: Ukjent / Sporveismuseets arkiv
1003. Foto Ukjent / Sporveismuseets arkiv
1002 og 1005. Foto: Ukjent / Sporveismuseets arkiv
Dette innlegget ble publisert i Lokaltrafikkhistorisk forening, Sporveismuseet Vognhall 5, Trikkegruppen. Bokmerk permalenken.

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.