Trikkeskolen LIX

Trikkeskolen LIX

Det er artig å tenke på at de første T-banevognene kom i drift allerede i 1964, to år før de ble satt i trafikk. 1003 som vi her har tatt fram som eksempel på den eldste typen, har idriftsettelse i august 1964, skjønt i driftsatt, den ble levert da, og var den tredje T-banevogna som kom til Ryen, på egne hjul via sporet mellom NSB og slaktehuset ved Tøyenbekken. Her er den ny og fin ved Ryen vognhall. Bildet later til å være på vår/vinteren og det går trikk på Lambertseterbanen ennå. Den første serien på 30 vogner ble etter noen tid betegnet T1-2, og er altså nå selv borte. Den ble hogd opp i april 2008. T1-2 utmerket seg ved å ha førerrom i begge ender.

Foto: Ukjent / Sporveismuseets arkiv