Trikkeskolen LXIV

Vi vil mens museet nå holder ekstraordinært lukket publisere små artikler og videoer. Vi håper denne lille digitale «museumsrunden» kan være et hyggelig alternativ, og ikke minst inspirasjon til å besøke oss igjen ved en senere anledning!

Trikkeskolen LXIV

Det ble ikke sånn er vel det vi kunne si om 1960-vedtaket, for etter å ha tenkt seg om, fikk man et helt annet forhold til trikken enn at dette skulle vekk. Etter prøvekjøringa av 3052 var trikk «in» igjen også i Oslo, og her begynte det å haste skulle vi ikke oversvømmes av vognmangel.



Sporveien hadde vært alt for flinke til å «utrangere» samtidig som man ikke fikk fylt opp. Oslo hadde tre togsett «til overs» etter utfasinga av Ekebergbanens vognpark som jo kunne komme handy inn, men man nølte, og kom fram til at en løsning med bruktkjøp av svenske vogner var å foretrekke. Disse var kompatible med Høka-vognene, og det var flere av dem enn disse tre togsettene.

I mars 1978 kom de to første vognene i drift fulgt av to vogner kort tid etter og ytterligere et togsett i januar 1979. Vognene fikk nr. 254 – 256 for motorvognenes vedkommende, og var av Göteborgs type M23 som i Norge ble til MBG. Det trengtes dog flere vogner, vi skal se på tilhengerne i neste kapitel, så vi følger nå vognene 257 – 260 som kompletterte type MBG. Vognene hadde opprinnelig nr, 53, 56, 58, 49, 51, 54 og 57 hos Göteborg Spårvägar levert i 1951. Opprinnelig bygd for venstrekjøring ble de bygd om til høyrekjøring i 1967. De fikk ikke noe langt liv, de ble utrangert i 1984, tre av dem, 254-256 ble holdt på til 1989, men var satt bort i 1989. 

Her er 254 og tilhengeren 582 foran Grefsen vognhall foreviget av Oslo Mjelva

Storveien 1979. Foto: Ole Mjelva / Sporveismuseets arkiv
Dette innlegget ble publisert i Lokaltrafikkhistorisk forening, Sporveismuseet Vognhall 5, Trikkegruppen. Bokmerk permalenken.

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.