Trikkeskolen LXV

Trikkeskolen LXV

Det ble anskaffet tre matchende tilhengere, TBG eller S27 om dere vil, vognene 582 – 584, som bare kunne kobles med MBG. Dette fungerte bra, men da man faset ut ut MBG var det noen som fant ut at bare tre TBO var i minste laget, og man valgte ta å bygge om TBG slik at de kunne kobles med TBO. De ble bygd om slik at de passet til kjøring med ubetjente vogner, og dette ledet til at Sporveien kjøpte sju henger til. Disse vognene ble bygd om til ubetjente vogner fra starten.Sporveien fikk da ti svenskehengere, de het nå ST89 i modernisert form som kunne kobles med TBU og ST89 som det passet seg. De overlevde som tilhengere sammen med #M83, og ble faset ut i 2000. Her har vi originalversjonen og en i modernisert som 582 – 591. En vogn i ombygd versjon er bevart.

585 på Ljabru i 1985. Foto: Strandholt / Sporveismuseets arkiv
583 på Avløs i 1979. Foto: Per Lyng / Sporveismuseets arkiv