Trikkeskolen LXVI

Vi vil mens museet nå holder ekstraordinært lukket publisere små artikler og videoer. Vi håper denne lille digitale «museumsrunden» kan være et hyggelig alternativ, og ikke minst inspirasjon til å besøke oss igjen ved en senere anledning!

Trikkeskolen LXVI

Da Oslo Sporveier hadde overtatt AS Holmenkolbanen måtte kommunen rask sette i gang å fornye vognparken. Det gjorde man ved å bygge flere T4 vogner etter å ha sjekket om disse kunne brukes også på Holmenkolbanen. Sporveien anskaffet 18 vogner av type T4, modifisert til det som ble type T5. Takstrømavtager, annen utformingen av endene, intet førerromsignal osv. Som T4 ble de utført som AC-vogner, og kom i drift som nr. 1301 – 1318, og kom i drift 1978-79. De opplevde å bli bygd om slik at de også kunne kjøres med strømskinne og førerromsignal, «kombivogner», og kom også i bruk «på øst» unntatt Grorudbanen. De ble faset ut 2009-10.

1301-02 på Hovseter i 1978. Foto: Borgersen / Sporveismuseets arkiv
Dette innlegget ble publisert i Lokaltrafikkhistorisk forening, Sporveismuseet Vognhall 5, Trikkegruppen. Bokmerk permalenken.

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.