Trikkeskolen LXXII

Trikkeskolen LXXII

Oslo Sporveier slet med å skifte ut de aldrende Høka-vognene i ønsket tempo (og prisnivå). En løsning synes en kortperiode å være å anskaffe nye vogner av Tatras fabrikat. En flunkende ny Tatravogn var billigere enn andre alternativer, og Oslo anskaffet en helt ny T7-vogn, men med oppløsningen av Øst-Europa om vi kan si det slik, førte til at dette ikke lenger aktuelt. Oslo Sporveier endte dog opp den ene av det to prøvevognene. Etter prøvekjøring og Osloifisering kom den i drift som 200 og typebetegnelsen SM90 i juni 1991. Typen ble T7B5 i Tatrafamilinen. I 1995 var den blitt til 321 og degradert til Selskapsvogn. Den ble solgt til Ringlinien Göteborg i 1997 hvor den ennå er i bruk.

Foto: Ove Tønnessen