Trikkeskolen LXXIII

Vi vil mens museet nå holder ekstraordinært lukket publisere små artikler og videoer. Vi håper denne lille digitale «museumsrunden» kan være et hyggelig alternativ, og ikke minst inspirasjon til å besøke oss igjen ved en senere anledning!

Trikkeskolen LXXIII

Et ledd i «hurtigmoderniseringa» som Sporveien igangsatte av den aldrende høkavogn-bestanden viste seg å være å leie inn og senere kjøpte et antall av Göteborg Spårvägars vogner av type M25 som i Oslo ble kjent som SM91. Totalt kom vognene 264 – 299 i drift i Oslo fra 1991, men det var aldri mer enn 32 i drift på en gang. En av dem var endog i utførelse for venstrekjøring.

Det ble bygd 125 vogner for Göteborg i 1959 -61 hvorav 34 kom i drift i Oslo mellom 1992-1997. De siste av dem ble tatt ut av drift 2002.

Her skal vi ikke grave så dypt i historien, men konstatere at de i sin tid var verdens mest moderne trikk og utviklingsmessig hører hjemme mellom Høka-vognene og de moderne leddvognene fra 1982 og ble levert av Hägglund og ASEA. En vogn er bevart i LTFs samling. Jeg tar med bilde av venstrevogna også, det står Roar Nilsson for, den rettvendte er festet til filmen av Thoresen.

Foto: Roar Nilsson
Foto: Strandholt
Dette innlegget ble publisert i Lokaltrafikkhistorisk forening, Sporveismuseet Vognhall 5, Trikkegruppen. Bokmerk permalenken.

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.