Trikkeskolen LXXIII

Trikkeskolen LXXIII

Et ledd i «hurtigmoderniseringa» som Sporveien igangsatte av den aldrende høkavogn-bestanden viste seg å være å leie inn og senere kjøpte et antall av Göteborg Spårvägars vogner av type M25 som i Oslo ble kjent som SM91. Totalt kom vognene 264 – 299 i drift i Oslo fra 1991, men det var aldri mer enn 32 i drift på en gang. En av dem var endog i utførelse for venstrekjøring.

Det ble bygd 125 vogner for Göteborg i 1959 -61 hvorav 34 kom i drift i Oslo mellom 1992-1997. De siste av dem ble tatt ut av drift 2002.

Her skal vi ikke grave så dypt i historien, men konstatere at de i sin tid var verdens mest moderne trikk og utviklingsmessig hører hjemme mellom Høka-vognene og de moderne leddvognene fra 1982 og ble levert av Hägglund og ASEA. En vogn er bevart i LTFs samling. Jeg tar med bilde av venstrevogna også, det står Roar Nilsson for, den rettvendte er festet til filmen av Thoresen.

Foto: Roar Nilsson
Foto: Strandholt