Trikkeskolen LXXIV

Trikkeskolen LXXIV

Oslo Sporveier anskaffet 12 eksemplarer av «Fremtidens T-banevogn» med skal vi si artistnavnet «T2000» i 1994. De ble levert av Strømmen og AEG og avsluttet vel egentlig Strømmens og NEBBs produksjon og bygging av slikt materiell i Norge. Jeg vet ikke om alle 12 var i drift på en gang noen gang, men de fikk ingen lang karriere i Oslo. De ble kjørt mest på linje 1 og var faset ut i 2010. Vognene 2006 og 2007 er bevart for ettertida. T2000 fikk forøvrig nummer 2001 – 2012, naturlig nok. Her 2007 og 2008 foreviget av Rolf Thoresen på «oppgående» Majorstuen.

Foto: Rolf Thoresen