Trikkeskolen LXXVII

Trikkeskolen LXXVII

Plutselig en dag var T-banen også gammel. I oktober 2005 kom de to første 3000-vognene og innen 2014 var alle satt i trafikk. Antallet T-banetog ble til sammen 115 med 345 enkeltindivider. Et sett (f. eks. sett 3001) består av tre vogner (3101, 3201 0g 3301).

Alle settene er i trafikk, men vogn 3207 ble gjenoppbygget etter kollisjon på Ryen og sett 3078 står fortsatt på verksted etter avsporing på Helsfyr i 2019.

Foto: Ullevål Stadion mot Nydalen i linje 4 til Vestli. Foto: Lyshaug / Sporveismuseets arkiv