Kategorier
Lokaltrafikkhistorisk forening Sporveismuseet Vognhall 5 Trikkegruppen

Trikkene i trafikken I

Vi vil mens museet nå holder ekstraordinært lukket publisere små artikler og videoer. Vi håper denne lille digitale «museumsrunden» kan være et hyggelig alternativ, og ikke minst inspirasjon til å besøke oss igjen ved en senere anledning!

Trikkene i trafikken I

Våren 1947 tok Henriksen & Steen dette bildet av Oslo Sporveiers vogn 66 på vei opp Rosenkrantz gate på vei over Eidsvolds plass. Jeg kjenner ikke til grunnen, men firmaet har i alle fall produsert noen bilder fra samtida som vi skal se litt på.

Linje 17 kjørte mellom Skillebekk og som vi ser her, Rodeløkka. Linje 17 ble primært betjent med enkle vogner utenom rushtida, den var den eneste linja hvor AEG-vognene var i regulær bruk som rutevogner, men her er det en SS-vogn som får gjøre jobben. Årsaken til enkeltvognkjøringa hadde nok sin bakgrunn i at Rodeløkka saknet vendesløyfa og dermed var besværligere å kjøre tog til, man måtte «rangere» i Københavngata. Det ledet jo i sin tur til at det fort ble fullt. Reklamen for Philips var nærmest enerådende i fronten på «gamle vogner».

I oktober ble linje 17 flyttet fra traseen i Karl Johans gate til å kjøre via Dronningens gate, strekningen ble enveiskjørt for trikken mellom Rosenkrantz plass og Stortorvet bare i sagde retning. Motsatt vei var det Grensen som gjaldt. Strekningen her ble helt trikkefri.

OS 66 i 1947. Foto: Henriksen & Steen / Nasjonalbiblioteket

Ett svar til “Trikkene i trafikken I”

Det blir uklart hva omlegningen i 1947 (som jeg selv husker) betød. Ruten gjennom Grensen gladt vel ikke Skillebekk elleer Rodeløkken?

Svar på Erik Haakon EgebergAvbryt svar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.