Trikkene i trafikken II

Vi vil mens museet nå holder ekstraordinært lukket publisere små artikler og videoer. Vi håper denne lille digitale «museumsrunden» kan være et hyggelig alternativ, og ikke minst inspirasjon til å besøke oss igjen ved en senere anledning!

Trikkene i trafikken II

Vi holder oss ved «Grangh» en stund til, vi er fortsatt i 1947, men det er tidlig på våren og «sommeren -47» har ikke blitt det ennå, det er vår fortsatt. Linje 10 er på vei mellom Ullevål hageby og Korsvoll, og vi har ennå halvannet år og vel så det igjen av linje 10 sin karriere igjen som «Korsvolltrikk». Linje 10 var en av de «tunge» linjene og dermed begunstiget med de store kraftige HaWa-vognene og tilhengerkjøring hele driftstiden. Her det en «kommunal» HaWa som gjøre jobben, 131 endog, mens hengeren er en standard . Lydløst var det her nok ikke, men lyden var en del av dagligdagen. En trafikkonstabel har full kontroll med myndige og bydende håndbevegelser. Her får godtfolk vente. Mukket du vanket de tilsnakk. Han kunne finne på å stoppe alle, stige ned av sitt opphøyde podium og begynne med «si meg, er de blind», og så dummet man seg ikke ut i framtida. Du oppførte deg vel ikke som en bonde i byen?

Foto: Nasjonalbiblioteket
Dette innlegget ble publisert i Lokaltrafikkhistorisk forening, Sporveismuseet Vognhall 5, Trikkegruppen. Bokmerk permalenken.

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.