Trikkene i trafikken IV

Vi vil mens museet nå holder ekstraordinært lukket publisere små artikler og videoer. Vi håper denne lille digitale «museumsrunden» kan være et hyggelig alternativ, og ikke minst inspirasjon til å besøke oss igjen ved en senere anledning!

Trikkene i trafikken IV

Nok en «kommunal» HaWa, denne gangen 123 i linje 6 vrir seg, med passende spetakkel, gjennom svingen fra Rosenkrantz gate inn i Karl Johans gate. Vognføreren «støtter opp» med brekket og lar de kraftige D74b-motorene dra tog gjennom kurven. HaWa-vognene, være seg de kommunale eller de «ekte», var ved siden av de få vognene med General Electric-motorer de kraftigste vognene av gammel type i Oslo.

Ta en titt på 9-tallet i linjenummeret. Der vil dere se at dette egentlig var at opp-ned 6-tall. Da denne skilttypen ble introdusert i 1926 virker det som om man hadde hoppet over 6. Det inngikk ikke i skiltprogrammet, men det gikk jo fint å sette 6-tallet opp ned, noe man fortsatte å gjøre resten av den tida. Linje 9 var det nemlig ikke bruk for. 6 inngikk egentlig sammen med 16 i kombinasjonen 6/16, men som bare ble kombinert en kort periode selv om 6 og 16 var kombinert i skiltprogrammet.

Foto: Henriksen & Steen / Nasjonalbiblioteket
Dette innlegget ble publisert i Lokaltrafikkhistorisk forening, Sporveismuseet Vognhall 5, Trikkegruppen. Bokmerk permalenken.

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.