Vi vil mens museet nå holder ekstraordinært lukket publisere små artikler og videoer. Vi håper denne lille digitale «museumsrunden» kan være et hyggelig alternativ, og ikke minst inspirasjon til å besøke oss igjen ved en senere anledning!
Trikkene i trafikken IV
Nok en «kommunal» HaWa, denne gangen 123 i linje 6 vrir seg, med passende spetakkel, gjennom svingen fra Rosenkrantz gate inn i Karl Johans gate. Vognføreren «støtter opp» med brekket og lar de kraftige D74b-motorene dra tog gjennom kurven. HaWa-vognene, være seg de kommunale eller de «ekte», var ved siden av de få vognene med General Electric-motorer de kraftigste vognene av gammel type i Oslo.
Ta en titt på 9-tallet i linjenummeret. Der vil dere se at dette egentlig var at opp-ned 6-tall. Da denne skilttypen ble introdusert i 1926 virker det som om man hadde hoppet over 6. Det inngikk ikke i skiltprogrammet, men det gikk jo fint å sette 6-tallet opp ned, noe man fortsatte å gjøre resten av den tida. Linje 9 var det nemlig ikke bruk for. 6 inngikk egentlig sammen med 16 i kombinasjonen 6/16, men som bare ble kombinert en kort periode selv om 6 og 16 var kombinert i skiltprogrammet.
