Trikkene i trafikken VI

Trikkene i trafikken VI

Nå skal vi la Grandhjørnet være en stund og ta en tur opp med Ekebergbanen. Vi befinner oss i Sjømannsskolebakken omlag ved utsikten og bildet skal være fra en eller annen gang rundt 1930+/-.

Toget her består av en av Brown-Boveri-vognene, nr. 1006 – 1012 som var nye 1920-21 og en tilhenger fra serien 1037 – 1040 fra 1928 – 1929, alle som vi ser, boggivogner og av den smale typen.Allerede i 1932 innførte Ekebergbanen 2,5 m brede vogner, men det skulle drøye mange år før de siste smale, 2,1 m brede vognene var te av trafikken. Som vi ser er det fortsatt bare ett spor ovenfor Sjømannsskolen. Utbygging til dobbeltspor begynte i 1930 og var i hovedsak ferdig fram til Bråten før krigen, og når vi vet at tidspunktet for dette kan vi konstatere at vi befinner oss ikke seinere enn 1930 og ikke tidligere enn 1928. Her er det bare ett spor og mindre sporavstand (korte utliggere).At det er en B/B-vogn kan vi se på utstyret på taket og at motrvogna ikke har takautomat. Brown-vognene hadde slikt innebygd i kontaktorgruppa på taket; kontaktorene ville falle ved for høy effekt.

Da man begynte å bygge ut dobbbeltsporet passet man på å øke sporavstanden slik at man kunne kjøre med 3,1 m brede vogner. Man tok i for framtida, men så brede trikk rakk man aldri å få på Ekebergbanen og det skulle drøye helt til «svenskevognene» kom i bruk at det ble mulig å kjøre vogner som var 2,65 m brede. Her er det mange år inne i framtida, førts skritt kom dog i 1932.

Sjømannskolebakken er ved siden av deler av Tryvannsbanen den flotteste sporveisstrekningen i Oslo.

Foto: Mittet / Nasjonalbiblioteket