Trikkene i trafikken VIII

Trikkene i trafikken VIII

Bilde her er fra 1952 av et HaWa-tog med tilhenger 620 i kurven i kurvene på vei inn på Stortorvet i linje 7. Jeg skal ikke gjette på hvilken motorvogn det er, men sjueren ble i regelen betjent av «vanlige» HaWa-vogner i serien 138 – 154. En ung gutt peker kanskje på Ekeberg-toget i sløyfa på Stortorvet? Eller er han opptatt av drosjebilen? Jeg er ikke dreven på drosjebiler, vi sa ikke «taxi», men drosje i 1952, en typisk US bygd drosjebil fra samtida med god plass, en «sjuseter», som røper seg skiltet og teksten «drosje» i nummerskiltet. En soldat var et vanlig innslag i bybildet med «battle jakke» som kunne høste beundrende blikk fra jentene. Her ser vi også den vanlige linjenumrene av kombinasjonstypen for 1/7 i konstellasjonen for 7, men jeg klarer ikke tyde vognnummeret, vel nok helst 1044 – 1046.

Foto: Henriksen& Steen / Nasjonalbiblioteket