Trikkene i trafikken IX

Trikkene i trafikken IX

Nå tar vi turen langt tilbake i tid tilbake til 1901 eller så, og vi står digger trikk i Josefines gate litt nedenfor «krønet» på Josefines gate, vi ser mot Bislett, og Kampen-trikken er nok der den bør være så dem som har antyda tidspunktet på rett spor. Dette er nesten på samme sted Beatles krysset Josefines gate på reklamebildet. Bare ikke la dere lure, stedet er nok en sammenblanding fra dem som lagde bildet. «Fake» altså, men vårt bilde er reelt nok, og viser vogn 22, nr. 22 tilsvarer altså vår egen 32 hvorfor føreren har lagt seg i bremseberedskap. Normalt ville han ikke bruke motstandsbremsen, her holder det lenge med et lett press på håndbremsen for å holde farten.

Det er sommerlig og fint, tid for hvit kjole og lyst bånd på hatten. Selv om det er sommer, sa reglementet intet om lettelser i antrekket og jeg kan betro dere at det skulle være svært varmt for at det ikke var kaldt der framme.

Trikken forsvant fra Josefines gate i 1925-26, den flyttet traseen ved å følge Pilestredet helt fra Edvard Storms gate, men da hadde også «unionvognene» blitt erstattet.

Foto: Nasjonalbiblioteket