Trikkene i trafikken XI

Trikkene i trafikken XI

Av og til forlot trikken skinnene, enda dette på et tidspunkt faktisk var uttrykkelig forbudt! Hvis datering av dette bildet er korrekt skal de ha vært i 1946, men jeg kan ikke annet enn si at tidspunktet kan jeg ikke stå inne for.I alle fall gikk det galt sommeren 1946 og vår egen 149 har stilt seg på skrå over sporet med begge akslene. Tilhengeren, nr. 627, har holdt seg på sporet, og brannvesenet måtte tilkalles. De hadde med seg sin «spesialbil» for den lags jobber med elektrisk vinsj så i løpet av en halvtimes tid var 149 på rett vei igjen. Litt hjelp fikk de av folk fra verkstedet i Homansby som var nesten rett nede gata.

Trikken fikk snu i sløyfa på Adamsstua så forsinkelsene ble ikke så store at uhellet ikke nådde fram til avisene som vi har funnet ut av. Vognbetjeningen fikk vente til alt var klart før de endelig nådde Ullevål hageby. En av konduktørene var endog en kvinne som nok slapp å bidra med noen. Disse trikkene var såpass solide et det neppe førte til noe annet enn en forsinkelse. Dramatikk i hverdagen.

Foto: Henriksen & Steen / Nasjonalbiblioteket