Trikkene i trafikken XII

Trikkene i trafikken XII

Jeg syns at A-BV 30 fortjente å få være med. For de uinnviede så betyde det Oslo Brannvesen (A- BV Oslo og Brannvesen). Den ser ny og fin ut med svær lyskaster, det obligatoriske røde blinklyset, dette var lenge før «blålys» og hylende sirer. Her nøyde man seg med tretonig Bosch sirene (NÅ-brenner’e , ambulansene, «sykebilene» sa NÅ dæwer’n og svartemaja sa «NÅ tar vi’n», men de hyylte vel så mye i kardangen på 2. gir de der. Volvo var tingen, bensinmotor og det hele.

«Trisa» kan fortsatt ikke bidra med annet enn å ha enn en saklig utveksling med trafikkpolitiets representant Kvinnelige konduktører ble man kjent med i 1916 og etter det så var de med, av og til få, men de var der.

Det var nok en del mer jekking og trekking, med den moderne vinsjen så det gikk nok grei selv om 149 er gått skikkelig av. Tårnet på Vestre Aker kirke i bakgrunnen. Henriksen & Steen 1946.

Foto: Henriksen & Steen / Nasjonalbiblioteket