Trikkene i trafikken XIV

Trikkene i trafikken

Da jeg skulle plukke ut bildet i dag, «falt dette av seg selv», nesten i alle fall. Det er datert i juli 1941, men det er det nok ikke, det er flere bilder fra samme snøbyge.

Her laver det ned ved Elisenbergveien, svære filler, og Wilse var ute med fotoapparatet flere steder og tok inn stemningen. 75 var en av Majorstuas SS-vogner og begår et ekstratog i en av frognerlinjene 2 eller 5 og assisterer kanskje en gullfisk? Den har blendingshette på skjermlyset så slemme angloamerikanske bombefly ikke skal se at en liten frognertrikk er ute i snøføyka selv om det nok ville være ganske sikkert å kjøre trikk akkurat da. Bombefly var ikke noe tess i snøføyka, det var Frognertrikken derimot. Det skulle mer til før den hadde problemer av litt snø. Piketten på Majorstua hadde droppet sideskiltene. Av bildematerialet framgår det at man ofte droppet det «for lettvinthets skyld». Rutevognene derimot fikk skilt, de kunne jo gå i rutene sin i flere uker i strekk. Dere kjenner nærmest snøen snike seg inn under skjerfet?

Foto: Wilse /Nasjonalbiblioteket