Trikkene i trafikken XVI

Trikkene i trafikken XVI

Bildet vårt er datert 1/7 – 37, men om det er tatt akkurat da kan man jo mene hva men vil om. Her har vi en A-vogn, men før B-vognene kom i drift i desember 1938/januar 1939 var det jo intet behov for rigide typebetegnelser. Uansett, vi kan jo kalle den for A-vogn i alle fall, er på vei i retning Oppsal sommeren 1937. Tidlig i 1937 hadde Bærumsbanen tatt over driftsansvaret for trafikken på Østensjøbanen med fortreffelige resultat spesielt for Østensjøbanens trafikanter at man slapp å bytte på Etterstad, banene til Kolsås og Oppsal begynte å kjøre «vestenfor måne og østenfor sol» slik at det gikk å sitte på samme trikk fra Kolsås til Oppsal. Bærumsbanens konduktør har gått ut for å legge over pensen i retning Etterstad og Oppsal, og så snart han har klatret ombord, vil trikken vri seg den for uinnviede kurvene på Jernbanetorget og ramle seg østover i byen. Linje 5 betjente Frognertrikken. Kurvene måtte til for å få trikken fra Prinsens gate og inn på Jernbanetorget og via Vognmannsgata mot Vaterland. Nyordningen gjorde at Østensjøbanevognene og Bærumsbanevognene ble brukt om hverandre og etter kort tid fikk vognene felles fargesetting og nummerering noe som gikk hardt ut over primært Østensjøbanen. Kjennere ville dog vite at dette var en Bærumsbanevogn. Sporet til høyre var Havnebanens spor mellom Oslo V og Oslo Ø.

Foto: Wilse / Nasjonalbiblioteket