Kategorier
Lokaltrafikkhistorisk forening Sporveismuseet Vognhall 5 Trikkegruppen

Trikkene i trafikken XVII

I dag tar vi fram et bilde fra 1908 fra Majorstuen, nærmere bestemt fra området langs Valkyriegata/Slemdalsveien. Vi er innerst i Slemdalsveien/ytterst i Valkyriegata. Skille kom til å gå akkurat i dette krysset. Slemdalsveien var et nytt navn i 1907. Vi står jo mitt mellom Aker og Kristiania. Herfra begynner Holmenkolbanen, men på bildet er den en trikke fra KES som har satt fert mot sentrum og Jernbanetorget. Vogna er fra trikkens første år, 1894, og hadde da nr. 9, men ble omnummerert i 1904. Politimesteren i Kristiania ville ha noe av at det var to trikker som hadde nr. 1, Kristiania elektriske Sporvei måtte gi tapt. Kristiania Sporveisselskab VAR først.109 har flere år på baken og er «gammel»; den oppvise ymse som fastmontert skjermlys (= «frontlys») og har forlengst mistet skjørtet som skulle hindre noen å havne under hjulene. Den ha også svingbare skilt, men er like åpen som den var i 1894.De «allgemeine» vognene ble aldri utstyrt med innebygde plattformer. Fra 1910 ble vognene av den eldste typen faset ut og bygd om til tilhengere, et arbeide som var ferdige i 1914. Vognene gjennomgikk nok en ombygging rundt 1919 da de ble bygd om ved at to og to vognkasser ble bygd samen til 10 store tilhenger. Det ser ikke ut til at det er noen passasjerer, «alle» skal til Besserud og ake? Damene har lange skjørt, bukser var «no go». Tidstypiske «fiskekjelker» med den medbragte og nødvendige styrepinnen.

Vi vil mens museet nå holder ekstraordinært lukket publisere små artikler og videoer. Vi håper denne lille digitale «museumsrunden» kan være et hyggelig alternativ, og ikke minst inspirasjon til å besøke oss igjen ved en senere anledning!

Foto: Wilse / Nasjonalbiblioteket

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.