Trikkene i trafikken XX

Vårt neste bildet er fra juli 1941, altså midt under krigen, og er tatt «ovenfra» ned på Stortorvet. Her er det Ekebergbanen i fokus hvor trikken fra Sæter nettopp har kommet. Folk er ennå på vei ut og ei dame er allerede på vei inn; hun klarer ikke å vente til folk har kommet seg av. Hun må sikkert sitte akkurat der, og det må skje selv når folk ennå er på vei ut. En mor med et lite barn på armen trenger litt tid på å manøvrere seg ut av det relativt høye stigtrinnet på disse vognene og er nok litt langsom for venninne som vil på nå! Et par tyskere, lett kjennelige i sin grå grønne uniformer er høflige og venter. Tredjemann tar endog sikte på hengeren. Har man passert nåløye i døra vet de at det er god plass inni.

Vognene fra 1938 har ikke den type brønnen ved dørene; her er det forholdvis flatt. En mann har satt seg på meisen, venter han på hun som ikke kom, eller kanskje på hun som alltid er sein? Ekspeditøren i godshuset til Ekebergbanen må avgjøre hva han skal ha for pakken, og busstrafikken er oppe og gå, men nå får de så lite bensin at de nå ikke få mer en det de trengte før krigen, og det har nok godt fort da de to ut fra «Bg» ble 18 til 81 i skiltkassa.
I september 1941 kunne man bytte ut «SÆTER» med «Ljabru» i skiltet.

Foto: Wilse / Nasjonalbiblioteket