Trikkene i trafikken XXI

Holmenkollbanen åpnet i 1898 og brakte Nordmarka inn i byen, eller byen ut i Nordmarka. I noen få år, fra 1898 til sesongen 1910 var det de første små vognene som tok seg av all trafikk, og vårt bilde er fra 1906 er typisk for en utfluktsdag (det finnes også bilder fra vanlige, trafikkdager, men dem var ikke fotografene så ivrige etter å «forevige», ei heller Wilse som har tatt bildet). Vi er ute noen sekunder før avgang «oppover» for et fullastet lite tog, damene bekymrer seg for opp nettopp deres kjelke kommer med og at de er forsvarlig fastspent. Holmenkolbanens eksperter beroliger; «ja da frue». Holmenkolbanen leide ut kjelker også, jeg tror forskjellen på bildet lå i om det var «pute» eller ikke. De private var nok kanskje mer påkostet? De lange styrestengene var viktige for å ha en viss kontroll. Tenk deg en katt som kompenserer med en lang hale, «hit og ditt». Korketrekkeren var ikke å spøke med og man kunne få en djevelsk fart hvis det var isete. Kjelken ble festet på høykant (sammen med skiene). Styrestengene ble drett inn i øyer på langs av kupeen. Du kunne klare deg uten, bruke beina, men da risikerte damene å måke skjørt eller kjolen full med snø, kanskje ikke like ladylike? Vi menn slapp med å få snøen oppunder jakka så den kom ut av halsliningen. Det var bare å kneppe opp knappene og riste jakka, og klargjøre for neste tur.

Foto: Wilse / Nasjonalbiblioteket