Trikkene i trafikken XXII

Utenom sporveien i Oslo måtte vi til Trondheim og Bergen (her) for å finne slikt i Norge. Etter brannen i Bergen ble sentrum gjennombygd i et svært kontinentalt preg som ikke stod tilbake for byer i utlandet. Fjellene, det skal være sju av dem i Bergen, stod nærmest til kness i storbyen. Trikkene i Bergen hadde et svært tysk utseende med linjenummeret i på taket. Linjene 1 og 2 ble kjørt med tilhengere mens linje 3 og 4 som ble ansett for å være «mindre». Tilhenger 127 var opprinnelig hadde en fortid som hestesporvogn kjøpt brukt fra Kristiania Sporveisselskab og bygd om av Bergens Sporvei ved å bygge sammen to av de opprinnelige hestesporvognene. Studerer vi takoppbygget kan vi gjenkjenne to forskjellige vogner. Bildet vårt stammer fra 1934 og er tatt av Wilse.

Foto: Wilse / Nasjonalbiblioteket