Trikkene i trafikken XXIII

Vi beveger oss til Solli plass i 1947 hvor B-vogn nr. 185 tar «krøllen» gjennom rundkjøringa for å komme seg i retning Skøyen og Jar. Vognene 183 og som er 185 var de to eneste B-vognene som ble fullt utstyrt med stikkontakt og kraner med komplett utstyr for togkjøring. Under prøvekjøringa av vognene 184 og 185 viste det seg at kablene og slangene som måtte til, var feilplassert. Enten måtte de subbe i bakken eller være så korte at de ble for mye strukket. Fra og med 186 valgte man foreløpig å ikke montre alt mens man tenkte. Underveis ga man opp og da man endelig klargjorde utstyret måtte det modifiseres en god del. I mellomtida var 184 ødelagt i brann, men de rakk å gjennomgå en modifisering med tre frontlys og ryggelys som alle 20 fikk. Løsningen som ble valgt i 1955 gikk ut på at man sentrerte styrekabelen og plasserte luftslangene en på hver side, og droppet en av de tre slangene. Her har 185 dog «alt» i behold slik samtidens entusiaster kunne glede seg over å peke den ut fra sine søsken. «Det er 185», kunne vi si.

Vi vil mens museet nå holder ekstraordinært lukket publisere små artikler og videoer. Vi håper denne lille digitale «museumsrunden» kan være et hyggelig alternativ, og ikke minst inspirasjon til å besøke oss igjen ved en senere anledning!

Foto: Wilse / Nasjonalbiblioteket
Dette innlegget ble publisert i Lokaltrafikkhistorisk forening, Sporveismuseet Vognhall 5, Trikkegruppen. Bokmerk permalenken.

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.