Trikkene i trafikken XXIV

Kristiania Sporveisselskab og Kristiania elektriske Sporvei ble til Kristiania Sporveier fra 1. mai 1924 og til Oslo Sporveier fra 1. januar 1925, og fra høsten 1925 innførte den nye Oslo Sporveier en ny vognnummerering tilpasset at det nå var et firma. Det nye Oslo Sporveier skulle brukte vognnummer fra 1 til 400 for motorvognene og 401 og oppover til og med nr. 700 for busser. Samtidig innførte man en ny designmal, den velkjente løsningen md blå og kremfargede sporvogner. Dette tok jo litt tid å «implementere», så først ute i 1926 var det meste på plass. Bildet vårt denne gangen er i skal vi kalle det overgansfasen? Motorvogn 134 har fått «impregnert» nytt vognnummer, innført av overingeniør Carl Witt i oktober 1925. 134 hadde som nye i 1923 i desember nummer 518, og den kom i jobb samme dagen trafikken ble satt på den innerste delen mellom Etterstad og Bryn på Østensjøbanen. Her det sommer og sol så bilder er tatt tidligst sommeren 1924 hvor man ikke hadde bestemt hvilke farger trikkene skulle ha, egentlig, så de malt slik de var før, i dette tilfelle grønne. Witt hadde postulert Sporveiens nye nummersystem i oktober 1925 så det var ganske kjapt å male nye nummer. Dette fordret litt tenking slik at man opprettholdt god orden, og unngikk å få to vogner med samme nummer i overgangsfasen. Vi har bilder av denne vogntypen med Oslo-nummer og i Kristinia-fager så her kan vi altså se transformasjonen. Akersbanene tok over trafikken mellom Etterstad og Bryn, og dermed åpningen av Østensjøbanen i januar 1926. Snart er dette altså Oslo Sporveier nr. 134 og det ville lengre finnes dette litt aparte linjenummeret med «ett i Ø innskrevet 7-tall» som opphørte i januar 1926. Det ble bare 134 og 7 i framtida.Vogntype var en «kommunal» Hawa. Hvis dere lurer på når damene begynte å bruke sånne skjørt er svaret innvevd i alt dette. Karl Johans gate ved «Grand» (uttales «grangh», med stum H.

Foto: Wilse / Nasjonalbiblioteket