Trikkene i trafikken XXV

Vi er kommet fram til 1919. Lilleakerbanen åpnet i mai 1919 og her er det vinter. Bildet er datert til juli 1919 så før jul i 1919? 303 i linje 1 har vel karret seg ned fra Frogner, vi husker vel at linje 1 og 2 var kombinert? Fra Jernbanetorget «opp Frogner» som linje 2 og fra Majorstuen «ned Briskeby», som her, tilbake til Jernbanetorget. Litt lenge borti gata kommer tydeligvis en linje 3 fra Øraker med dem karakteristiske litt lav brede fronten til «ombygd SS». Det er ikke mulig å lese vognnummeret, men vi kan se den like karakteristiske L-en som linjenummer, nærmest et £-tegn. Handelsbygningen i Drammensveien 20-24 lukket kvartalet. Wilse tok bildet og vi er ved «blåtrikkens» hovedarterie».

Foto: Wilse / Nasjonalbiblioteket