Trikkene i trafikken XXVII

I dag har vi kommet til trikkens yttergrense, så og si, i sydlig retningen. Herfra regjerte Ekebergbanen, et nytt tilskudd til linjenettet som ble introdusert i 1917. Bildet her skal være tatt mellom 1920 og 1921, og ser vi ordentlig etter, kan dere skimte noen klumper på kontaktledningen i retning Ekeberg; tegne på isolatorer og slikt som hørte til det markante utstyret i «dødpunktet» der ekebergtrikkene tok seget ut i 1200 volt-land. Det raker i og for seg ikke denne kommunale ombygd tilhengeren med nr. 256 i linje 6, den skal inn i sløyfa her og begi seg tilbake på trygg 600 volt grunn. Sløye er det også, så den kommer nok trygt tilbake.

Foto: Nasjonalbiblioteket