Trikkene i trafikken XXVII

I dag har vi kommet til trikkens yttergrense, så og si, i sydlig retningen. Herfra regjerte Ekebergbanen, et nytt tilskudd til linjenettet som ble introdusert i 1917. Bildet her skal være tatt mellom 1920 og 1921, og ser vi ordentlig etter, kan dere skimte noen klumper på kontaktledningen i retning Ekeberg; tegne på isolatorer og slikt som hørte til det markante utstyret i «dødpunktet» der ekebergtrikkene tok seget ut i 1200 volt-land. Det raker i og for seg ikke denne kommunale ombygd tilhengeren med nr. 256 i linje 6, den skal inn i sløyfa her og begi seg tilbake på trygg 600 volt grunn. Sløye er det også, så den kommer nok trygt tilbake.

Vi vil mens museet nå holder ekstraordinært lukket publisere små artikler og videoer. Vi håper denne lille digitale «museumsrunden» kan være et hyggelig alternativ, og ikke minst inspirasjon til å besøke oss igjen ved en senere anledning!

Foto: Nasjonalbiblioteket
Dette innlegget ble publisert i Lokaltrafikkhistorisk forening, Sporveismuseet Vognhall 5, Trikkegruppen. Bokmerk permalenken.

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.