Trikkene i trafikken XXVIII

Wilse tok mange fine trikkebilder, og har han vært på ferde på Wessels plass i 1904 hvor blåtrikkens nr. 32, LTF har grønntrikkens ditto i sin samling, er på vei gjennom Akersgata før det gikk bratt nedover Akersgata og en krapp sving inn i Tollbugata. På slep har den tilhenger 156, her het typen «Bautzen» avledet av leverandøren i 1899, men ble kjent som de små tilhengere som ble sammenfattet til «hatteeske» av vognbetjeningen. De hadde det med å kalle vognene noe annet. Bak dette kom en enkel vogn av eldste type, men den ser vi ikke nummert på. Den er en ekstravogn skiltet «Akersgata». Motsatt vei kommer det i alle fall ytterligere «Allgemeine» vogner, en til Bygdø, de borger for Drammensveien og en med Majorstuen-skilt. Tett trafikken, men betjeningen ser ut til å ha vognene for seg selv bortsett fra en som liker å skravle med føreren. Her er «Athenæum», oppkalt etter et leseselskap, men var også en viktig destinasjon.

Foto: Wilse / Nasjonalbiblioteket