Trikkene i trafikken XXXI

Wilse har tatt en titt ut av vinduet på «Ekertorvet» som han har notert med penn tidlig i oktober (ifølge eget notat), og fått med seg en kommunal HaWa nr. 513 og en matchende tilhenger. I oktober var nok eierskapet Kristiania Sporveier, snart heter det Oslo Sporveier, men nye vognnummer kom nok først på plass seinere, en gang i 1925. Dere vet kanskje at det nye «oslonummeret» ble 134 som den beholdt resten av sin tid hos Oslo Sporveier. Tilhengeren var uansett nummeret i serien 601 – 634. 513 ble satt i drift 18. desember 1923 i linje 7Ø, samme dag som Østensjøbanens innerst del mellom Etterstad og Bryn ble åpnet. Linjenummeret bestod av en vanlig Ø hvor skråstreken i Ø Østensjøbanen og taler 7 var felles. (Elegant). I januar 1926 overtok Akersbanene selv driften på Østensjøbanen, men det ledet til en forverring; linje 7 skulle bare trafikkere som linje 7. Ville du med Østensjøbanen måte du bytte til «bytrikk» på Etterstad. Noe orden ble det først 4. januar 1937.

Vi vil mens museet nå holder ekstraordinært lukket publisere små artikler og videoer. Vi håper denne lille digitale «museumsrunden» kan være et hyggelig alternativ, og ikke minst inspirasjon til å besøke oss igjen ved en senere anledning!

Foto: Wilse / Nasjonalbiblioteket
Dette innlegget ble publisert i Lokaltrafikkhistorisk forening, Sporveismuseet Vognhall 5, Trikkegruppen. Bokmerk permalenken.

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.