Trikkene i trafikken XXXII

Bildet denne gangen er av Ekebergbanens B/B-vogner, Brown-Boveri, som dere vel husker (?) i kurven rett nedenfor Sjømannsskolen stasjon på vei oppover i brun og grå drakt som ble introdusert isteden den grå/hvite designen som var uheldig renholdsmessig. Jeg kan ikke briljere med hvilke vogner det er, men den har nummer fra og med 1006 til og med 1012 som utstyret på taket røper; kasse for kontaktorene, «schützer» som man helst sa på Holtet, og plasseringen av motstandene samlet bak denne kassa. B/B-vognene hadde heller ingen takautomat og de hadde stikkontakt i begge ender slik at de kunne kobles i multippel i vilkårlig ende. Også pantografene var forskjellige, Brown-vognene hadde en mer firkanta type å se til. Kontrollerutstyret gjorde dem mer brukervennlige med sine små styrestrømskontrollere. Føreren tar det pent i de krappe svingene, han bør det så de finere fruer ikke åker av setene.

Foto: Wilse / Nasjonalbiblioteket