Trikkene i trafikken XLII

Vi befinner oss ved Athenæum, eller Wessel plass som er det mer borgerlige navnet på plassen omkranset av Stortingsgata og Akersgata, på toppen av Prinsens gate som krysser i forgrunnen. Bildet skal være tatt i april 1907, og det kan jo passe med bladene på trærne. 104 er av KES såkalte «Allgemeine» vogner, den eldste typen trikk i «Xiania» som mange skrev. Trikken skal til Bygdø, vel egentlig ikke fullt så langt, ennå, men man er på vei. I 1907 var disse vognene blitt omnummerert til 100-serien foranlediget av hr. Politimesteren som fant det upraktisk at to trikker kunne ha samme nummer, og Jørgen Bart hos KES, like det eller ikke, kunne ikke komme forbi at selv om hans trikker var først ute, så hadde Sporveisselskabet holdt på med sporvogn i over et kvart århundre før noen hadde hørt om trikk. Hva tror du de sier til hverandre, trikkekonduktøren og mannen med drakjerra, idet de passerer hverandre? Været? For oss så mangler jo Stortingsbygningen baksiden, men den er der gjemt bort bak den moderne delen av bygget. Plassmangel allerede. Litt lengere opp i gata aner vi en kommunal trikk, Stortinget var omkranset av trikker siden 1899. Det varte helt til 1947. Nå holder jo trikken seg liksom mer unna. Ikke uventet er det hr. Wilse som har betjent utløseren.

Foto: Wilse