Trikkene i trafikken XLV

Bildet vårt skal være fra 1949, og viser en av Lilleaker-Østensjøbanens B-vogner, 193, som nettopp har forlatt stoppestedet Nathionaltheatret, folk står ved fortauskanten, og en X-vogn, AEG (eller «Unionvogn» ) nr. 11 som er ferd med å stoppe ved samme stoppested østover Stortingsgata. Har han nettopp hoppet av i fart han som jogger om kapp med trikken? Ordet jogge var jo ikke funnet opp ennå, så jeg tipper han nettopp har hoppet av i fart, forbudt, men har man det travelt. Østbanen betydde Jernbanetorget og refererte til Oslo S.

Foto: Ukjent / Sporveismuseet