Trikkene i trafikken XLVI

«Amerikaneren» var uvanlig for det var bare en «amerikaner». Det borgerlige navn, i alle fall hos Oslo Sporveier var «(type)» Brill. Det var to svært nære slektninger, både Sporveien og forløperen Kristiania Sporveisselskap kalte også disse vognene «Brill» etter J. G. Brill  som hadde levert vognene, men kun den første av dem 539 eller 155 var «helbrill». De to andre hadde vognkasse fra KSS hovedverksted i Sporveisgata 8. Det var lett å se forskjell på ekte Brill og Kommunal Brill. Dere burde se det selv, både før og etter ombyggingen. Uansett, her er «Brill» slik den så ut i 1966 før siste turen foreviget av Per Lyng og her motivet «er belyst» langs sørveggen til Vognhall 5 som en eldre østerriker uttrykket det.

Foto: Per Lyng / Sporveismuseets arkiv