Trikkene i trafikken L

En pussighet i Oslos sporveishistorie er at de nyeste (og største) hestesporvognene som kom til i 1898, kom i drift etter de eldste tilhengervognene. Tilhengervognene av type Kühlstein kom i drift i 1894, men det er vel mer en smakssak om om de nyeste hestesporvognene kunne regnes som trikk eller hestesporvogn? Uansett, vi setter fokus på en av disse små tilhengervognene som Kristiania elektriske Sporvei satt i drift på samme tid i startåret 1894. Her er tilhenger nr. 15 bakerst et tog med en av de eldste motorvognene på vei inn i Stortingsgaten. Trikken er enkeltsporet ennå og nr. 15 er nummererte i samme gruppe som nr. 12 – 18.

Det var ikke bare-bare å bremse et tog uten gjennomgående brems vil jeg tro.

Ffdf
Dette innlegget ble publisert i Lokaltrafikkhistorisk forening, Sporveismuseet Vognhall 5, Trikkegruppen. Bokmerk permalenken.

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.