Helt siden Lilleakerbanen mellom Øraker, eller Lilleaker om dere vil, ble åpnet ble det klart at det var litt mindre behov for å kjøre flere avganger helt enn mellom Sentrum og Skøyen. I 1961 ble denne trafikken ivertatt av line 3 Skøyen – Bøler mens Lilleakerbanen ble tatt hånd linje 9 «Lilleaker-Østensjøbanen». I 1967 ble Østensjøbanen konvertert til T-bane og linje 3 som sporvogn opphørte. Det viste seg at Lilleakerbanen fortsatt måtte forsterkes mellom sentrum og Skøyen som deretter ble betjent av Lilleakerbanen ved at vognene gjorde en ekstra vending Jar – Østbanen – Skøyen – Østbanen – Jar, annenhver gang til Jar eller Skøyen. Dette endret seg tidlig i 1968 ved at Skøyen-kjøringa ble skilt ut som en egen linje, linje 8 Skøyen, så bildet vårt er fra tida før, hvor B-togene gjorde denne ekstra Skøyen runden (Juni 1967 til januar 1968) hvor et B-toget kryper ut av sløyfa på Skøyen.
Linje 8 i sin tur holdt bare ut til mai 1969 hvor Ekebergbanen holdt flagget høy, men vi minnes altså den lille epoken med B-tog.