Trikkene i trafikken LIV

Oslo Sporveier opparbeidet seg en omfattende vognpark med ikke passasjerførende vogner som vi noe løselig omtalte som «arbeidsvogner». Disse vogner var til internt bruk, f.eks. denne selvkjørende snøplogen. Grunnelementet var en motorvogn fra Kristiania kommunale Sporvei som man på eget verksted bygd om til internt bruk. Her kunne vognbetjening stå inne i varmen i ly for elementene og betjene manøvreringen av plogskjærene. Opprinnelig hadde vognene nr. 200-219 hos Kristiania kommunale Sporvei, en nummerserie de beholdt hos Kristiania Sporveisselskab etter KKS og KSS ble ett selskap i 1905. KSS ga vognene 48 – 67 i 1912. Flere vogner ble tatt i bruk som kornvogner fra 1918., men også en snøplog. I 1925 fikk den nummer 303 og var i bruk som plog. Vi vet at den vognkassa ble brukt ved byggingen av en motorvogn av type Brill, seinere Oslo Sporveier nr. 157.

Her er den foreviget på Sagene. Kreasjonen forsvant i 1959.
(Henriks & Steen)