Trikkene i trafikken LVII

Vanligvis var trikkekjøring rutine, men denne novemberdagen i 1971 fikk man opplevde at Ekebergbanen måtte snu vestover på Jernbanetorget. Fotografen har her bilde av 1015 med 1045 på slep, uvanlig nok forserer «sporsløyfe 4». Det måtte noe usedvanlig til. Ekebergbanen var kjent for å vende vestfra, fra Skøyen, en gang i driftsøgnet, men da i konstellasjonen via sporsløyfe 1, i forma av en ekstravognstur fra Bråten som tok turen til Skøyen og så til Østbanen og tur til Skøyen for å dra hjem til Holtet etterpå, men den turen skulle kjøres med enkel vogn med «stor plattform», dvs. 1001, 1002, 1004 eller 1005. Det er nok noe spesielt som har sendt toget ut på denne usedvanlige vendingen gjennom «sporsløyfe 4». Skal man for orden i rutetabellen etter en stans kanskje? Eller var denne manøveren iverksatt fordi det va en stans på Ekebergbanen? Man forsøkte jo alltid å opprettholde trafikken best mulig. Datoen var 8. november 1971 og Ole Mjelva var på pletten og «fanget» Ekebergbanen i denne usedvanlige svingen. Det at Ekebergbanen har trukket ned den ene pantografen for å utnytte penseautomatikken tyder på at dette ikke var et overraskende behov. I 1971 var det kun ekstravogner fra Avløs i linje 9 som tok denne svippturen for å unngå å bli stående i kø etter rutevognene i sløyfe 1. Men også Ekebergbanen kunne altså slå til med uvanlige kjøreveier.

Met uvanlig kjørevei. Foto: Ole Mjelva / Sporveismuseets arkiv