Trikkene i trafikken LVIII

Å skrive trikken i trafikken er litt helligbrøde, men spalten heter så. Riktig ville jo være å skrive sporvognene i trafikken. Trikken mener jeg er forbeholdt de elektriske sporvognene.
Langt de fleste bildene av sporvognene fra denne tida er fra Karl Johans gate, nærmest «Grangh», så også dette. To sporvogner er i ferd med å runde Grandhjørnet, jeg liker gjerne å tro at vi er vitne til møte med en vogn fra Homansby-linja svingen og en fra Vestbanen, i alle fall skal vi tro skiltene. Dette er to av de nyeste og største hestesporvognene som ble satt i drift våren 1898, og fordret to hester. Sporveisselskabet hadde fått pålegg om å bruke to hester i alle ekvipasjer for å få opp farten, og her har begge til og med hjelpehest. Er vi vitne til en prøvekjøring? Sommeren 1899 ble anlegget lagt om til elektriske drift, og da kunne man uansett kutte ut de langsomme og besværlige hestene, men altså ikke ennå. De nye store hestesporvognene ble da nedgradert til tilhengere, men her er det altså ekte hestekrefter. KSS kunne nå stille 265 hester, det største antallet noen sinne. Etter omleggingen av driften hadde de tre.

Foto: Ukjent / Sporveismuseets arkiv


Dette innlegget ble publisert i Lokaltrafikkhistorisk forening, Sporveismuseet Vognhall 5, Trikkegruppen. Bokmerk permalenken.

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.