Trikkene i trafikken LIX

Fra sporveiens begynnelse her i Oslo utviklet Stortorvet, eller «Torvet» som man sa, til driftens fokale senter. Her gikk det trikk, eller sporvogn om man vil, til alle verdenshjørner. Dagens bilde er nettopp herfra, og er tatt tidlig på 20-tallet.  En AEG-vogn, eller «Unionvogn» som vognbetjeningen nok sa, det er endog nr. 9, en av de vognene som beholdt nummeret sitt etter 1925, i sløyfa. Det er ennå bare en sløyfe på Torvet, men vi kan se det jobbes med anlegget av «ytre sløyfe» som ble tatt i bruk i nettopp 1923. Uvanlig nok ingen Ekebergbane å se, men sløyfa ble bygd primært for Ekebergbanen, og var en virkelig lettelse for trafikkavviklingen. Legg også merke til toget med kornvogner til høyre i sløyfa. Korntrikkene kom til i i 1918, og må ennå kjøre via Stortorvet, men i slutten av året kunne både trikken til Vippetangen, korntrikken og og Rodeløkka-trikken kjøre direkte gjennom nye kurver mellom Dronningens gate og Storgata. Alt dette gjorde at trafikken gikk mye smidigere og avlastet sløyfa på Torvet. Vi kan også glede oss over et tog med de nyeste vognene, HaWa-vognene, som er på vei rett gjennom sløyfa og et SS-tog.Her er det «action» for alle penga.

Foto: Ukjent / Sporveismuseets arkiv