«Blaatrikken», Kristiania elektriske Sporvei, innså at det var kronglete å vende tre trikkelinjer i butt ved Østbanen, og anla allerede i 1909 en vendesløyfe på Christian Frederiks plass ved «sjøsia av Øsspan». Dette var jo en smidig løsning og ledet til at også Frogner plass og Bygdøy også fikk trikkesløyfer (Og etter hvert flere andre endestasjoner). Som vi vel ser på dette bildet, var setningsskader ikke ukjent allerede da, og sløyfa her bærer preg av dem allerede da. Bildet er tatt etter at KES-vognene var blitt nummerert i 100-serien (1904) og linjenummer kom til i 1909 og som vi ser, har motorvognene fått innebygde plattformer og er av nyeste type også fra 1909, men før man har introdusert bøyle som strømavtager (1915), og før sporene var forlenget inn i og gjennom Vognmannsgata. Ja, vi kan også ta med et havnetoget hadde begynt å kjøre i 1907. Statsbanene hadde endog latt bygge bremsehus på noen godsvogner. Noen sporforbindelse mellom trikk og tog var det allikevel ikke.
K. Johansen, han påberopte seg dog enerett til å publisere dette bildet av Kristiania Østbanestasjon