Lokaltrafikkhistorisk forening Sporveismuseet Vognhall 5

Trikkene i trafikken LXV

Et «C-tog» skramler seg inn på «Jordet» fra Volvat-tunellen. Fra 1942 og helt fram til 1982 dominerte de mørkeblå C-vognene nesten fullstendig trafikken på Kolsåsbanen, de «var» Kolsåsbanen. Her kommer et landet tog av både C1 og C2 inn på «Jordet» i «Samkjøringa (mellom Sognsvannsbanen, Røabanen og Holmenkollen/Tryvannsbane) på sin vei fra Kolsås mot Undergrunnsbanen med Bærumsbanens trafikanter. Vi ser tydelig forskjell på C1 (nærmest, vogn 302) og C2 vogn 403 bakerst, førerne på Kolsåsbanen kalte slike blandede tog «bastardtog» og det var sjelden noen lykke å å kjøre dem. Men de gikk jo, og var vanlige og dagligdags og velge kunne du uansett ikke.

Foto: Ole Mjelva / Sporveismuseets arkiv