Trikkene i trafikken LXIX

Det her er, da så vidt jeg vet, det eneste bildet som viser en hestesporvogn i drift i samme bilde som en elektrisk sporvogn, strengt tatt en tilhenger, men allikevel, en trikk. Krysset Rosenkrantz gate/Stortingsgata er det eneste stedet de berørte hverandre, så der måtte det være. Jeg kan ikke briljere med nummeret på hestesporvogna, men trikken er tydeligvis tilhengeren 16. Hestesporveien ble konvertert til elektrisk sporvogn i løpet av sommeren 1899. Ledningene er hengt opp over sporveien inkludert ledningskryssene som måtte til, kontaktrullene måtte jo passere hverandre problemfritt.  Snart kan Sporveisselskabets mann titulere seg som trikkekonduktør. Reglementsmessig hadde hestesporvogna forkjørsrett, men her ser trikken ut til å ha krysset foran? Eller var den så mye kjappere?

Foto: Külhstein / Sporveismuseets arkiv