Trikkene i trafikken LXX

Dere har kanskje hørt om «kommunal ombygd tilhenger» i denne spalten før? Her, er en ikke-ombygd ditto, den er jo ikke benevnt det, men er den ene av 12 kommunale tilhengere anskaffet av Kristiania kommunale Sporveie sammen med de øvrige kommunale vognene i 1899. KKS nummererte vognene på 200-tallet. Man unngikk å omnummerere dem da de kommunale trikkene holdt seg helt unna blå og grønntrikken sine nummergrupper. Smart, ikke sant? Tilhenger 253 beholdt nummerert sitt helt 1925. De kommunale tilhengervognene ble overtatt av Grønntrikken i 1905, og bildet vårt er tatt i 1906, altså etter at kommunens vogner var blitt privatisert. Man gadd ikke male om vognene, de fikk derfor beholde den røde fargen helt til ombygging til «ombygde tilhengere» så den rød 253 er rødtrikk god som noen. De kommunale vognene holdt seg ennå slavisk på Sagene-linja, men fant altså også veien til Kampen, men her kan vi nok anta at toget er kommunerødt ennå. Sporene svinger forbi Trefoldighetskirken på sin vei mot Sagene.

Foto: Wilse / Sporveismuseets arkiv