Trikkene i trafikken LXXII

Første gangen jeg så «korntrikken» tenkte jeg at det var en arbeidsvogn. Jeg var med moren min «til byen», og det innebar et besøk i en «sybutikk» som jo var kjempekjedelig, men her gikk det an å stå i vinduet i oppgangen og se på trikkene mens min Fru Mor var i sybutikken, Flittige Hænder. Det «tok tid», flere timer, men jeg kunne digge i timevis. Der fikk jeg se dette vidunderet vri seg ut av Storgata og «ned Kirkerista», altså motsatt av det her. Det falt seg slik at vi gikk forbi da den kom opp fra Vippetangen, vi måtte gå til Jernbanetorget og ta Ljabrutrikken derfra så jeg fikk studere den i detalj i noen korte øyeblikk. Jeg ilte hjem og tegnet vogna, det måte være en arbeidsvogn? Det var det nå ikke, det var «korntrikken», men det lærte jeg mye seinere. Stort! Ekebergbanen var større, men …Jeg skal ikke påstå at jeg opplevde akkurate dette bildet som kommer fra VGs fotograf, men «Serie 1» Leylandbussene var et svært vanlig syn da og jeg kan også briljere med at dette er en av dem med ombygde fronter. Sporveien fikk dispensasjon for å kjøre med dem i originalversjon, det var dårlig utsikt fra fronten det skortet på. Sporveien lovet å bygge om alle 15, men jeg tror det gjorde det med 2 eller 3. Biltilsynet slutta i alle fall å bråke om det, og vognkomiteen på Bjølsen var mer opptatt av innføring av enmannsbetjente busser, så de fikk forbli uombygde og holdt ut like lenge som de andre serie 1 bussene.

Foto Ukjent

Dette innlegget ble publisert i Lokaltrafikkhistorisk forening, Sporveismuseet Vognhall 5, Trikkegruppen. Bokmerk permalenken.

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.